08 apr. 2019 | Implementatie
Het CRM Implementatie Stappenplan
Als je zojuist bij dit artikel bent aanbeland, dan is de kans groot dat je hebt besloten met CRM te gaan beginnen. Goed plan, als je het mij vraagt! Sta je nu op het punt halsoverkop een CRM systeem aan te schaffen, je klantgegevens erin pompen en direct aan de slag te gaan? Dan zeg ik, gemiste kans. Heb je als doel langdurig resultaat te behalen met CRM? Dan adviseer ik je gebruik te maken van een CRM Implementatie Stappenplan.
Ik snap dat de verleiding groot is om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het vullen van je CRM. Een stappenplan klinkt uitgebreid, dat kost tijd en er zitten al te weinig uren in een dag. Toch adviseer ik je een paar minuten pas op de plaats te maken en na te denken waarom je met CRM wilt starten. Het implementatie stappenplan kan je hierbij helpen.
5 blogs over het implementatie stappenplan
Ik heb de belangrijkste stappen die je nodig hebt tijdens een implementatie beschreven in een vijftal blogs. Afhankelijk van jouw organisatie zullen sommige stappen in meer of mindere mate noodzakelijk zijn. Beoordeel zelf of een stap overbodig is of niet. Bij twijfel kan je altijd een vraag stellen op de CRM Community. De leden van de community hebben allemaal zelf ooit een implementatie doorlopen en delen graag hun ervaring. De blogs bevatten verder een aantal handige infographics, sjablonen en filmpjes. Voel je vrij om deze te gebruiken en aan te passen voor je eigen implementatie.
De volgende stappen worden toegelicht in het CRM implementatie stappenplan:
1. De CRM strategie: Wat staat er in de strategie en tips om deze (SMART) te schrijven? Download het sjabloon voor extra hulp.
2. Het programma van eisen: Waar moet een CRM systeem aan voldoen om je doelstellingen te kunnen bereiken? Wat zijn de knock-out criteria en acceptatie criteria? Beschrijf je eisen op basis van de MoSCoW-methode. Het sjabloon biedt je extra tools bij het schrijven.
3. De voorbereiding: Hoe zorg je dat je organisatie klaar is voor het CRM? Het MT speelt hierbij een belangrijke rol. Beslis of je een projectteam of CRM-manager nodig hebt.
4. Installatie en Acceptatie: Zorg voor de juiste inrichting en training van het systeem. Wat komt er kijken bij een data conversie? Een kort filmpje geeft je een aantal handige Excel tips voor het opschonen van bestaande data.
5. Beheer en onderhoud: Wat moet er gebeuren na live-gang? Hoe onderhoud je het kennisniveau van je medewerkers? Ook hier een aantal handige sjablonen om gebruik van te maken.
Hoe implementeer je CRM?
Ik heb deze blogs geschreven omdat ik hoop dat ze jou de tools geven ook tot een succesvolle CRM implementatie te komen. Het CRM implementatie stappenplan zorgt ervoor dat je aan de verschillende stappen voldoende aandacht besteedt en ‘dwingt’ je de stappen in de juiste volgorde te nemen.
Ik wens je heel veel succes met jouw implementatie. Ik hoop dat deze blogs je op weg helpen. Mocht je nog een vraag hebben, laat het dan even weten op de CRM Community. Ik/Wij helpen je graag verder.