26 jun. 2018 | Marketing
6 Marketing tips voor CRM
Welke marketingdoelen kan je behalen met een online CRM-systeem? Ja, je leest het goed: marketingdoelen. Maar CRM wordt toch vooral gezien als een nuttige tool ter ondersteuning van een salesteam? Klopt, maar dat is niet geheel terecht. Een CRM-systeem kan namelijk ook uitstekend voor én door marketeers worden ingezet. Waarom? Omdat CRM inzicht in doelgroepen verschaft, en helpt bij het plannen van campagnes. En last but not least: CRM staat voor Customer Relationship Management, en heeft dus alles met customers/ klanten te maken. En daardoor ook met marketing. Daarbij is het tegenwoordig een must om een duidelijk én digitaal overzicht van jouw marketing-inspanningen te hebben. En wat kan je beter helpen bij het creëren hiervan dan een CRM-systeem? Daarom volgen hier 6 handige tips voor optimaal CRM-gebruik door je collega’s en jou.
Marketing tip 1: Leg doelgroep(en) vast
Je weet welke producten/ diensten de klant heeft afgenomen, en hoeveel hij heeft besteed. Daarnaast zorgt CRM ervoor dat de volgende informatie over je klanten wordt vastgelegd:
- Leeftijd;
- Geslacht;
- Wat hen bezighoudt;
- Wat hun interesses zijn;
- Hun locatie;
- Hun sociaal-economische status.
Middels deze informatie deel je je klantenbestand in verschillende groepen in, en kan je doelgroepen bepalen. Als je je klanten in verschillende doelgroepen indeelt, kom je erachter wat hen bezighoudt. Door deze zaken op een rijtje, wordt bepaald hoe jij je klant moet benaderen. Zo kan je jouw marketingcampagne volledig personaliseren, en deze op de eisen van de klant afstemmen. Eisen die jij in kaart hebt gebracht met behulp van CRM.
Marketing tip 2: Plan een (e-mail)campagne
Het is mogelijk om een e-mail marketingcampagne op te zetten, die gekoppeld is aan jouw CRM-systeem. Zo maakt CRM het mogelijk om veel e-mailcampagnes te automatiseren. Moet een klant bijvoorbeeld bijna zijn jaarabonnement verlengen, dan kan je vanuit CRM een (automatische) e-mail versturen ter herinnering. Heeft een klant een jas bij je gekocht? Stuur hem dan een e-mail met aanvullende producten, zoals bijpassende schoenen, toe. Is een klant jarig? Dan stuur je hem een e-mail met verjaardag wens toe.
Daarnaast genereer je meer klantenbinding, door klanten op het juiste moment een e-mailcampagne toe te sturen. Denk aan een welkomstmail, of het versturen van e-mail wanneer een update of product beschikbaar is.
Marketing tip 3: Analyseer effect marketingcampagne
Heb je een e-mailcampagne verstuurd, dan helpt CRM je om het effect hiervan te analyseren. Een CRM-systeem maakt het mogelijk de response van een campagne te bekijken. Daarbij maakt CRM duidelijk hoeveel mensen een e-mail ontvangen en gelezen hebben. Maar ook hoeveel afmeldingen een e-mailcampagne oplevert. Door één en ander te testen en te peilen, weet je welke campagnes wél of juist níét werken. CRM maakt het mogelijk om verschillende zaken aan te passen, en om de koers van jouw campagnes te bepalen. Op die manier voorkom je tijdrovende nieuwe, ineffectieve campagnes.
Ben je nog op zoek naar tips over het analyseren van je marketingcampagnes? Lees hier hoe je informatie uit je e-mailcampagnes kunt halen of hoe je deze juist kunt verbeteren.
Marketing tip 4: Communiceer effectief
Omdat je alle informatie over je klant op één centrale plek (in CRM) hebt ondergebracht, is er effectieve communicatie mogelijk. Zo stelt CRM je in staat de klant nóg persoonlijker en gerichter te benaderen. Want wie zijn klant aanbiedingen op maat toestuurt, maakt automatisch meer kans een succesvolle deal te realiseren. En dit maakt dat CRM van essentieel belang kan zijn voor je klantstrategie. Effectieve communicatie helpt jouw bedrijf om klanten op een effectieve manier binnen te halen én te behouden.
Marketing tip 5: Registreer loyale klanten
Het is ontzettend belangrijk om loyale klanten in CRM te registreren. Allereerst, omdat het je inzicht verschaft in de klanten die loyaal aan jullie zijn. Maar ook omdat je deze klanten in kunt zetten voor zaken die interessant zijn voor jouw bedrijf. Zoals een klantenpanel.
Middels een klantenpanel kunnen de klanten namelijk aangeven wat hun ervaringen met jouw firma zijn. Zo kan jij achterhalen waarom zij zo loyaal zijn aan jullie organisatie. Op hun beurt kunnen de klanten aangeven wat hun wensen en behoeften zijn als het op jullie bedrijf aan komt. Informatie die goud waard is, en waar jullie alleen maar beter van kunnen worden.
Bekijk deze handige tips wanneer je ook gebruik wilt maken van een klantenpanel.
Marketing tip 6: Koppel data
Eén van de grootste voordelen die CRM je biedt, is de mogelijkheid verschillende data aan elkaar te koppelen. Data zoals de persoonsgegevens van, en de contactgeschiedenis met je zakelijke relaties. Maar ook de aankoopgeschiedenis van de door jouw bedrijf geboden diensten/ producten wordt in CRM vastgelegd. Het aan elkaar koppelen van deze data is efficiënt. Het zorgt ervoor dat jij duidelijke inzichten kunt verwerven. Niet alleen in je klanten, maar ook in de (verkoop)activiteiten die aan hen gekoppeld zijn. Vragen als ‘Wie is deze klant?’ en ‘Waar houdt deze klant zich mee bezig?’ worden dan beantwoord.
Conclusie
Een CRM-systeem is dus niet alleen een prima tool voor een sales-, maar zeker ook voor een marketingafdeling. Belangrijk onderdeel van de marketingtool is namelijk dat klanten persoonlijk benaderd kunnen worden. Alle informatie over een klant is immers bijgehouden in CRM. Van de opbouw van een klantprofiel tot de opzet van effectieve marketingcampagnes, CRM biedt een marketingteam hierin maximale ondersteuning.
Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.