07 aug. 2018 | Implementatie | Yvette Neuschwanger-Kars

CRM is nooit af

CRM is nooit af - CRM Community

De grootste fout die je kunt maken is denken dat ‘je wel even een CRM neerzet’, CRM is nooit af. Het is geen stip op de horizon, maar een dikke, vette komma. Omdat relaties gaan en komen. Omdat je nieuwe bronnen aanboort. En dan heb ik het nog niet eens over het meekrijgen van de rest van de organisatie. Want zeker in een grote organisatie als waar ik in werk (met ruim 1500 collega’s), is de implementatie zelf al een hels karwei. Als dan alles niet net zo snel gaat als je zou willen, kun je gedemotiveerd raken. En voelt het soms alsof je trekt aan een dood paard. Terwijl het eigenlijk gewoon een dikke, luie pony is….die best vooruit komt, maar niet in het tempo waarin jij het zou willen. En gek genoeg vergeet je dan te genieten van de resultaten die wel behaald zijn.

Om die reden deel ik graag dit blog met jullie. Omdat een CRM nooit af is. Maar je echt wel nu al mag beginnen met genieten.

Bouw een legostad

Mijn dochter van 9 heeft één grote ambitie: een grote stad van Lego bouwen. Ze heeft al een politiebureau (in doos geleverd) in elkaar gezet en met behulp van wat YouTube tutorials en losse stenen nog wat huizen bijgebouwd. Het is nog niet af, er moeten nog heel wat stenen bij en het verlanglijstje (winkels, brandweer, hotel) is best lang, maar dat mag de pret niet drukken. Er wordt mee gespeeld alsof haar leven er vanaf hangt. Zo nu en dan bouwt ze er iets bij, verplaatst her en der een steentje of begint alvast aan de fundering van een nieuw bouwwerk.

Ik mag er graag naar kijken, naar haar inzet en fantasie. Maar veel meer eigenlijk nog naar de tevredenheid die ze uitstraalt als ze aan het spelen is. Want waarom zou je pas tevreden zijn als je het einddoel hebt behaald? Waarom niet gewoon genieten van al die belangrijke stappen die je tussendoor zet?  Mijn dochter is wat dat betreft een belangrijke spiegel voor me.

Het CRM (relatiebeheersysteem) is een beetje mijn Legostad. Er staat al een meer dan behoorlijk fundament, maar er moeten nog heel wat bouwstenen bij. En ook  mijn verlanglijstje/ambitie is groot. Het gevaar schuilt ‘m er in dat ik mij alleen maar focus op ‘alles wat er nog ontbreekt’. Op wat nog moet gebeuren, welke stenen ontbreken en hoeveel er nog gebouwd moet worden. Terwijl er al zo veel moois is neergezet.

Geniet van je mijlpalen

En dus leer ik van mijn dochter. Ik geniet van een ‘uitverkochte’ zaal, waar 10 nieuwe collega’s werden opgeleid voor hun licentie. Ik geniet van het feit dat er een wachtlijst is voor de volgende training. Van de afdelingen die vanaf het eerste uur zijn aangehaakt en nu als verkenners de nieuwe mogelijkheden van het CRM aan het onderzoeken zijn. Ik geniet van grote mailings waarbij slechts 3,5% aan bouncers terugkomt. Maar vooral geniet ik van al die mensen die dag in, dag uit werken met het CRM en daarmee waarde toevoegen aan alle relaties en contactpersonen in het systeem (mega grote schouderklop vanaf hier!) voor de hele organisatie.

Ja, er is nog heel wat terrein te winnen. En ja, een groot deel van de organisatie moet nog aanhaken, maar dat gaat ook wel gebeuren. Daar ben ik heilig van overtuigd. Het feit dat collega’s met adressenlijstjes in Excel steeds vaker worden doorverwezen naar mij of één van de CRM-coördinatoren bevestigt dat vermoeden. En hun enthousiaste reacties als ze de mogelijkheden maar vooral ook de datakwaliteit zien helemaal. Het is een soort domino-effect, om maar even in de steentjes te blijven…

Mijn CRM Legostad is nog lang niet af, maar –net als mijn dochter dat doet bij haar stad-  geniet ik met volle teugen van alles wat we met elkaar al gebouwd hebben. Een reclamekreet uit lang vervlogen tijden zegt het eigenlijk al: “want spelen met Lego is fijn”.

En dat geldt ook voor een CRM.

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.