27 jul. 2018 | PerfectView

Voorbereiding van een goede pitch

Voorbereiding voor een pitch

Een pitch… voor wie?

De voorbereiding van een pitch hangt wat mij betreft af van het gezelschap waarvoor je pitched én van de frequentie. Zo is de voorbereiding anders wanneer je elke week een ondernemersontbijt hebt waarbij je dezelfde mensen treft. Dan wanneer je een sales pitch in je hoofd wilt hebben die je als het ware ‘op de plank’ hebt liggen, voor het geval je in een lift iemand wil uitleggen wie je bent en wat je doet. Omdat ik van mening ben dat een goede voorbereiding belangrijk is voor een goede pitch, neem ik je mee in mijn voorbereiding.

Mijn elevator pitch

Mijn elevator pitch is ‘wat brengt Klantbehoudconsultancy aan haar opdrachtgevers’? De “standaard” pitch die je in je hoofd moet hebben ‘voor het geval dat’, bereid je een keer goed voor.  Dan herhaal je het af en toe voor jezelf en scherp het aan naarmate de tijd vordert. Ik bereid me voor op het punt wie ben ik, wat doe ik, en wat levert dat mijn opdrachtgevers op? Dat schrijf ik uit, dan spreek ik het uit met de stopwatch in de hand. Ik wil in hooguit twee minuten mijn verhaal kunnen doen.

Ik vertel dan bijvoorbeeld: Het doel van mijn advies is om mijn opdrachtgevers te helpen hun klantloyaliteit te versterken door samen met mijn opdrachtgever een structurele aanpak van klantbehoud in te vlechten in de werkwijze van zijn of haar organisatie. Waarom streven bedrijven naar loyale klanten? Omdat die meer omzetten, langer blijven en aanbevelingen doen. Aandacht geven, koesteren als het ware, dat heb ik jarenlang gedaan voor grote bedrijven als key accountmanager en die kennis en vaardigheden zet ik nu in als zelfstandig gevestigd adviseur.

Nou, dit kan ik verspreid over een verdieping of zes wel vertellen hoor:)

Mijn netwerk pitch

Mijn netwerk pitch; Klantbehoud is thema wekelijks variëren. Ik ben lid van een ondernemersnetwerk (BNI) waarbij ik een wekelijkse pitch doe. Bij deze pitch probeer ik altijd een variatie op het thema te doen. Klantbehoud is mijn thema. Ik neem soms iets mee dat klantbehoud belichaamt, zoals bijvoorbeeld een beertje dat mijn klant moet voorstellen en die ik koester. Een ander voorbeeld is een plantje dat op sterven na dood was door verwaarlozing, gelijk aan een verwaarloosde klantportefeuille. Of ik refereer aan een actualiteit die ergens een link heeft met klantbehoud, of met behoud in het algemeen.

Het is de kunst het thema van wat je te vertellen hebt hetzelfde te laten zijn maar er iedere week toch een iets andere kijk op te geven. Wees daarbij niet bang om eens iets anders te doen dan anders, je houdt daarmee wel de aandacht vast en mensen herinneren zich jouw persoon, en dat is het belangrijkste!

Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken met je pitch. Heb je bepaalde bedrijven en contactpersonen op het oog die je samen met je netwerk wilt vinden? Bepaal dat vooraf formuleer je zoekvraag en weet wie je zoekt!

Praten met anderen over hoe je pitched, welke metaforen en beeldspraken je gebruikt, wat je successen waren in dit opzicht en wat de bloopers…. het inspireert enorm. Of .. kom eens langs bij een BNI bijeenkomst bij jou in de buurt gasten zijn altijd welkom.

Wie heeft leuke pitch voorbeelden?

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.