12 apr. 2018 | CRM / Relatiebeheer | Arjan van der Zouwen

Hoe helpt CRM bij het verbeteren van je bedrijfsresultaat?

Bedrijfsresultaat en CRM

Laatst vertelde een klant dat sinds hij zijn bedrijfsprocessen had geautomatiseerd met een CRM systeem, de omzet binnen één jaar met vier miljoen euro was gestegen. De aantrekkende economie had hem uiteraard geholpen daarbij. Maar – zo zei hij – het werk dat voortkomt uit die vier miljoen euro extra omzet, hadden wij nooit kunnen uitvoeren zonder optimalisatie van onze bedrijfsprocessen in CRM. Bij het verbeteren van je bedrijfsresultaat is CRM onmisbaar.

Wat valt er bij een doorsnee bedrijf dan te verbeteren, vraag je jezelf misschien af. Daar kan ik tientallen voorbeelden van geven.

Gegevensopslag

Als eerste: ‘klantdata’, zoals de bezoek- en postadressen, contactpersonen en overige relatiegegevens. Deze staan vaak in verschillende programma’s opgeslagen. Tel daar de ‘vluchtig’ opgeslagen Excel lijsten nog even bij op. Dan kan het bijna niet anders dan dat het beheren van klantdata te veel tijd kost. Het gebruik van een CRM verhoogt de efficiëntie en voorkomt kostbare fouten.

Klantbeleving

Een tweede voorbeeld. Een klant heeft een vraag over de offerte die hij heeft ontvangen en neemt contact met je op. Stel dat je op dat moment niet beschikbaar bent, hebben je collega’s dan direct inzicht in het voorstel en alle zaken die besproken zijn? Door offertes en afspraken e.d. met collega’s te delen verbeter je de klantervaring. Daarnaast werk je een stuk efficiënter.

CRM koppeling

Procesoptimalisatie begint met een goed klantrelatiesysteem oftewel CRM. Beide punten uit het voorbeeld zijn in één keer goed geregeld. Door al je bedrijfsprocessen goed in beeld te brengen kom je wellicht tot de conclusie dat sommige processen buiten je CRM plaatsvinden in andere systemen. Zoals je boekhouding of de externe communicatie (telefoon en e-mail). Stel CRM centraal ten opzichten van deze processen en ontsluit de gegevens door middel van het koppelen met CRM.

Zowel mijn klant als ikzelf zijn ervan overtuigd dat CRM onmisbaar is bij het verbeteren van het bedrijfsresultaat. Als je al je bedrijfsprocessen goed hebt geïnventariseerd en geautomatiseerd zal je organisatie optimaal kunnen presteren.

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.