08 mrt. 2018 | CRM / Relatiebeheer

Hoe zorg ik voor klantenbinding?

Meetlaat

Waarom klantenbinding?

Tsja…. eigenlijk gaat er een vraag vooraf aan de titel van dit blog, namelijk: waarom wil ik zorgen voor klantenbinding? Het antwoord: omdat loyale klanten langer blijven, meer omzet genereren en mijn bedrijf aanbevelen.

De dappere vraag

Wil ik dat elke klant blijft? Voordat ik inspanningen ga doen om mijn huidige klanten te behouden vraag ik me af: hoe ziet mijn ideale klant eruit, en voldoen mijn klanten aan dit ideaal beeld? Ik maak een “meetlat” waar ik mijn klanten naast leg. Misschien dat dan blijkt dat een aantal klanten niet bij de strategie en competenties van mijn bedrijf past. Nu niet, na acties om dat te veranderen niet, en in de toekomst ook niet. Dan moeten afscheid we van elkaar nemen. Elegant. Dat is een hele stap afscheid nemen van een klant op eigen initiatief. Daarom is het een dappere vraag: past mijn klant bij mij?

Koesteren

En hoe zorg ik er dan voor dat mijn klanten blijven? Daar is een macht aan meningen, studies en benaderingen over. Voor mij werkt het als ik de volgende vragen beantwoord:

• Hoe goed ken ik mijn klant. Ken ik degene(n) die beslissen over het afnemen van mijn dienst of product?
• Lever ik tijdig en goed wat we hebben afgesproken?
• Wat vindt de klant van mijn product of dienstverlening?
• Wat verwacht de klant in de toekomst van mij/van onze samenwerking?
• Wat heb ik geleerd van klanten die vertrokken zijn, en hoe heb ik dat verwerkt in mijn dienst of product?
• Is klantenbinding een feestje van de buitendienst/directie of doet het hele bedrijf mee?

Er zijn methodes om deze vragen te beantwoorden, en om met die antwoorden een patroon onder het relatiebeheer vast te leggen. Als ik lever op afgesproken tijd en plaats, anticipeer op behoeftes in de toekomst, een goede relatie onderhoud met de beslissers aan klantzijde, en ik blijf de klant verrassen, dan zijn alle ingrediënten voor een langdurige klantrelatie aanwezig.

Alles overkoepelend is daar de mindset: ik ben dol op mijn klant en koester hem. Jullie ook? Willen jullie met me delen wat jullie doen?

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.