06 mrt. 2018 | Marketing | Ingrid Peters

Storytelling

SantaClaus

Als jij aan de kerstman denkt, welk beeld heb je dan voor je? Is het die ietwat dikke man met rode ronde wangen, rode jas en muts die met zijn slee met rendieren door de lucht alle kinderen een cadeautje komt brengen? Het verhaal van de kerstman bestaat natuurlijk al heel lang. Maar de invulling die we tegenwoordig aan de persoon geven is gecreëerd door Coca Cola. Het beeld van deze gezellig oude man met witte baard is wereldwijd gangbaar geworden voor de kerstman. De boodschap die Coca Cola wil overbrengen met dit verhaal is mensen samenbrengen in momenten van geluk. De associatie met cola bij gezelligheid heeft voor een groot deel het succes van het merk bepaald. Het voorbeeld van Coca Cola is wat mij betreft het ultieme voorbeeld van Storytelling.

Wat is storytelling?

Het gaat bij Storytelling om het vertellen van een verhaal. Een goed en krachtig verhaal. Een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Een verhaal dat je raakt. Bedrijven maken steeds meer gebruik van storytelling als marketingtool. Bij storytelling leg je niet de basis bij je eigen product of dienst, maar bij je doelgroep. Wie is je publiek? Door mooie verhalen te vertellen bouw je aan een trouw publiek. Je laat zien dat je met ze mee denkt en dat je iets biedt wat belangrijk en nuttig voor ze is.

Cor Hospes

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen marketeer, maar als ontvanger van een boodschap word ik wel geïnspireerd door leuke verhalen. Dit is voor mij altijd de reclame met het leuke, mooie, pakkende verhaal. Vandaar dit artikel. Als jij geïnspireerd wil worden over Storytelling, kijk dan eens op de site van Cor Hospes. Een bevlogen content maker en Storyteller waar je vast enthousiast van wordt en ideeën op doet.

CRM en storytelling

Dan nog even de link van Storytelling naar CRM. De klantrelatie en klantbinding staan natuurlijk centraal in het gebruik van CRM. Door middel van storytelling bindt je klanten aan je merk. Vanuit emotie iemand betrokken krijgen bij je product of dienst zorgt voor een sterkere klantbinding. Emotie kan je bereiken door je verhaal goed te vertellen, door middel van geschreven tekst, foto’s of filmpjes.

Omdat je vaak te maken hebt met verschillende doelgroepen binnen één organisatie kun je storytelling ook heel gericht toepassen. Heel praktisch betekent dit dat je goed moet nadenken over kenmerken die je aan je relaties koppelt. Op deze manier kan je de juiste personen bereiken. Geef daarnaast relaties ook de mogelijkheid om zich via de website te abonneren op je nieuwsbrieven. Deze gegevens kunnen heel eenvoudig verwerkt worden in CRM zodat je uiteindelijk al je informatie bij elkaar hebt.

Ben jij bezig met Marketing in je dagelijkse werkzaamheden? Volgende week schrijft Monique Wierda een artikel over de Rol van CRM in je marketingstrategie, houdt daarom de blog in de gaten.

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.