20 feb. 2018 | Een kijkje in onze keuken, Implementatie | Ingrid Peters

Train-de-trainer: 9 adviezen

Train de trainer

Wil jij je collega’s trainen in het gebruik van jullie software? In deze blog negen adviezen om te zorgen dat jouw training een succes wordt.

Als CRM-trainer kom ik bij allerlei organisaties om werknemers te trainen in het gebruik van CRM. Een training is onderdeel van het implementatieproces, een moment waarop je je medewerkers verdere toelichting kunt geven op het nut en het doel van deze implementatie. Ik zie het zelf als een cruciaal moment voor de acceptatie van het systeem.Een voorwaarde om te kunnen trainen is dat je als trainer de inhoud beheerst. Je dient boven de stof te staan zodat je je tijdens een training kan richten op je didactische en communicatieve vaardigheden:

Ken je doelgroep:

Voorafgaand aan de training neem ik contact op om de trainingsagenda af te stemmen en om meer over de deelnemers te weten te komen. Hoe staan zij tegenover een nieuw systeem? Hebben ze vooraf al vragen? Wat zijn de verwachtingen? Zorg dat de verwachtingen aansluiten op wat je aanbiedt. Ik start de training met een voorstelrondje, wat is je naam en functie? Waar ga jij het systeem voor gebruiken? Het geeft je inzicht over hoe er over het systeem wordt gedacht en dat is waardevolle informatie die je kan gebruiken om de insteek van je training te bepalen.

Voorkeurssysteem:

Biedt de stof op verschillende manieren aan. Cursisten hebben verschillende voorkeurssystemen om informatie te verwerken. Wees je ervan bewust dat deze kan afwijken van je eigen voorkeurssysteem. Binnenkort geef ik een uitgebreidere toelichting met een nieuwe blog.

Goede sfeer:

Voor de deelnemers is een training een onderbreking van hun dagelijkse werkzaamheden en dat mag best leuk zijn. Ook voor jezelf is het prettig als je met je deelnemers kan lachen.

Oefenmomenten:

Wissel de instructie en het oefenen af zodat men het geleerde direct in praktijk kan brengen. Vraag visitekaartjes mee te nemen zodat deelnemers deze relaties direct in kunnen voeren. Échte relaties invoeren vraagt meer zorgvuldigheid dan een testpersoon. Geef tijdens het oefenen wat gerichte opdrachten zodat men alle functionaliteiten oefent. Na het oefenen zou je centraal nog wat zoekopdrachten kunnen geven, dit wordt als leuk ervaren. Kennis wordt gelijk getest!

Kijk en luister:

Kijk naar lichaamstaal om te zien hoe deelnemers de training ervaren. Zitten ze onderuit gezakt? Tijd voor een oefening. Luister aandachtig naar de vragen die worden gesteld en vraag door. Zorg dat je bij de kern komt van de vraag zodat ook achterliggende vragen helder worden.

Vertaalslag theorie praktijk:

Gebruik voorbeelden die herkenbaar zijn voor de deelnemers zodat de stof voor ze gaat leven. Dit zorgt er tevens voor dat nieuwe informatie gekoppeld wordt aan bestaande kennis waardoor het makkelijker te verwerken en onthouden is. Stel je cursisten gerust: hoe men het werk uitvoert in de praktijk verandert (meestal) niet, het registreren hiervan wordt anders.

Interactie:

Zorg voor interactie tijdens de training. Laat deelnemers zelf nadenken over de stof. “We maken gebruik van klanten, leads en prospects, kunnen jullie aangeven wat het verschil is tussen deze relaties?”

Onderdeel implementatie:

Training is een onderdeel van de implementatie. Voordat er een training wordt gegeven is er al een proces aan vooraf gegaan. Zorg dat de training plaatsvindt wanneer de werkwijze duidelijk is en de applicatie is ingericht. Dit zal zorgen voor een groter draagvlak tijdens en na de training.

Rode draad:

Bewaak de rode draad. Moedig het stellen van vragen aan, zorg er wel voor dat je vragen die nog uitgelegd gaan worden parkeert zodat het verhaal samenhangend blijft. Geef bij zo’n vraag aan dat je deze opschrijft en later uitlegt.

Ik ben ervan overtuigd dat een positieve staat van zijn uitstraalt op je deelnemers. Ga op tijd naar bed, luister je favoriete muziek onderweg naar werk of vindt iets wat jou helpt om met een goed gevoel de training in te gaan.

Ben ik volgens jou nog iets vergeten of heb je zelf ervaringen die je wil delen? Laat het me weten via de reacties!

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.