13 feb. 2018 | Een kijkje in onze keuken, Implementatie, PerfectView

In the Spotlight: Anne Hopman

In the spotlight

We hebben het al eerder gehad over het enthousiasmeren van collega’s en gebruikers voor een nieuw systeem, CRM of een ander programma. Een van de manieren waarop wij de acceptatie van een systeem promoten, is door middel van gebruikerstrainingen. Een gebruikerstraining is veel meer dan alleen de functionele uitleg waar de knoppen zitten en hoe de navigatie in elkaar steekt. Een gebruikerstraining is juist hét moment om je groep te motiveren en te laten zien dat een nieuwe systeem ook leuk is om te gebruiken. Daarnaast kan je tijdens een training laten zien dat het systeem ook nieuwe kansen biedt.

Bij PerfectView hebben we een aantal trainers die dagelijks voor de groep staan om onze kennis over PerfectView en CRM over te dragen en het enthousiasme aan te wakkeren bij de gebruikers. Anne Hopman is één van onze trainers. Nadat ze in 2011 is afgestudeerd aan de Pabo heeft ze een tijdje les gegeven op school. Begin vorig jaar heeft ze de overstap naar PerfectView gemaakt. Op de vraag wat het grootste verschil is tussen voor de klas staan en PerfectView trainingen geven, is het antwoord heel makkelijk. Als leraar heb je een heel intensieve band met je leerlingen, een heel schooljaar lang. Een training duurt meestal of dagdeel, maximaal twee. Je hebt dus maar een korte tijd om een band te creëren met je cursisten en om een leuke training te verzorgen. Het moet immers ook een leuke dag zijn voor de cursisten.

Trainingstechnieken

De technieken die Anne op de Pabo heeft geleerd kan ze in haar trainingen ook goed toepassen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Theorie vertalen naar de praktijk
  • Goed luisteren, geen aanname doen
  • Stof op verschillende manieren aanbieden. Visueel, verbaal etc.
  • Proberen je publiek uit te dagen.

Train-de-trainer training

Naast de beheerders- en gebruikerstrainingen geeft Anne ook train-de-trainer trainingen. Tijdens deze trainingen wordt niet alleen ingezoomd op de applicatie. Ook wordt gekeken op welke manier je kennis overdraagt aan je publiek en op welke manier verschillende personen informatie tot zich nemen. Tijdens een train-de-trainer training kan Anne natuurlijk niet al haar kennis van vier jaar Pabo aan je overdragen. Ze kan echter wel haar inzichten met je delen en adviezen geven hoe je een training het beste kan geven. Lees daarvoor haar artikel van volgende week: Train-de-Trainer, 9 adviezen.

Vooruitlopend op volgende week alvast één heel belangrijk advies voordat je gebruikers gaat training. Kijk goed naar de interne werkwijze en neem deze mee in de training. Zoals gezegd is de training hét moment om de gebruikers te enthousiasmeren en daardoor de acceptatie van het systeem te bevorderen. Daardoor kan iedereen na afloop van de training met veel plezier aan de slag.

Anne, alvast bedankt voor je inzichten van volgende week.

 

Anne Hopman PerfectView

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.