09 jan. 2018 | Een kijkje in onze keuken, PerfectView
In the spotlight: ‘Marie-Charlotte Vesters’
Als je lid bent van de community dan ken je mijn collega Marie-Charlotte waarschijnlijk als één van de moderators. Misschien heb je elkaar al gesproken over jullie gemeenschappelijke hobby’s, zoals koken. Zo moet je weten dat Marie-Charlotte een Franse achtergrond heeft en geregeld met vrienden in de keuken nieuwe recepten uitprobeert. Dus mocht je nog op zoek zijn naar een lekker recept met een Mediterraans tintje dan ben je bij haar aan het juiste adres!
In haar functie van moderator helpt ze de community door vragen te beantwoorden en te stellen, maar ook door leden aan elkaar voor te stellen. Zo maakt ze het makkelijker voor je om discussies te vinden die interessant zijn en ontmoet je nieuwe leden.
Leads nabellen
Wat je misschien nog niet wist, is dat Marie-Charlotte al een aantal jaar bij ons op de sales afdeling werkt. Ze heeft dus veel ervaring met sales en hoe je bepaalde processen aanpakt. Vorige week zaten we samen om dit artikel voor te bereiden en kwamen we op het onderwerp ‘het nabellen van leads’. Marie-Charlotte maakt onderdeel uit van een team van negen personen. Met z’n vijven zorgen ze voor de Nederlandse markt. Een groot deel van de dag staat in het teken van het nabellen van leads en product demo’s geven. Bij ons zijn de leads redelijk warm, ze hebben op de website een test account aangevraagd en wij bellen naar aanleiding daarvan terug.
Marie-Charlotte legde mij het proces uit zoals wij deze hanteren binnen ons sales team:
- Een lead komt binnen via de website
- De salesafdeling belt de lead na om de wensen te bespreken. Wanneer de wensen aan sluiten bij de applicatie, dan;
- Inplannen online demo of demo op locatie
- Besluit om door te gaan met de applicatie komt direct na de demo of er kan nog max. 2 weken worden getest.
Je begrijpt dat het verkoopproces bij ons helemaal verweven zit in het CRM. Dat spreekt natuurlijk voor zich, zonder CRM zou er paniek in de tent ontstaan! Hoe is dat bij jou?
Verkoop strategie
Heb jij ook te maken met warme leads of zijn het juist de koude leads die je belt? Een salesgesprek krijgt natuurlijk een totaal andere insteek als een bedrijf nog nooit van jouw organisatie of product heeft gehoord.
Al pratende over dit onderwerp vroeg ik me af wat jouw strategie is voor het terug bellen van leads, warm of koud.
- Hoe vaak bel je?
- Wanneer spreek je een voicemail in?
- Hoe lang wacht je voordat je nog een keer belt?
- Hoe voorkom je de reactie ‘daar heb je die verkoper weer’?
Na het gesprek met Marie-Charlotte blijven mijn gedachten op de koude leads hangen. Als niet-sales persoon lijkt mij ‘cold calling’ het moeilijkste wat er is. Zonder te niet te doen aan het werk wat mijn collega’s iedere dag doen natuurlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je iemand enthousiast krijgt voor je product of dienst? Wat is je strategie en welke rol speelt CRM daarbij?
Heb jij hier in je dagelijkse praktijk mee te maken? Ik ben erg benieuwd hoe jouw strategie in elkaar zit. Laat het ons vooral weten als je hier ervaring mee hebt.
Als je na het lezen van dit artikel nog een vraagt hebt voor Marie-Charlotte stel die vooral, ook als je alleen benieuwd bent naar haar lekkerste recept! Marie, dank je wel voor je tijd!
Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.