06 dec. 2017 | Integratie, Marketing | Mark van den Berg

3 voordelen van de integratie tussen e-mailmarketing en CRM

Recentelijk heeft mijn Spotler-collega Hendrik Westerhuis een blog geschreven op b2bmarkteers.nl. Dit blog gaat over de voordelen van een integratie tussen e-mailmarketing en CRM. In het artikel gaat hij met name in op wat je kunt bereiken als je jouw e-mail marketingsoftware onderdeel maakt van je CRM (strategie). Door beide typen software met elkaar te combineren, ga je profiteren van het beste dat beide te bieden hebben. En omdat ik hier sterk in geloof, wil ik jullie als community-leden hier zelf ook graag nog even op attent maken.

Gemak dient de mens en voorkomt fouten

Een integratie tussen jouw e-mail marketingsoftware en CRM-systeem zorgt ervoor dat je nooit meer mailinglijsten hoeft te exporteren uit je CRM om die vervolgens te importeren in je e-mailpakket. En reken maar dat er vaak wat fout gaat met deze handeling. Zo kun verkeerde gegevens in de verkeerde databasevelden importeren. Per ongeluk mensen die zich hebben uitgeschreven meenemen in de selectie. En wat te denken van niet verwerkte bounces in of uit je CRM? Want ook dat moet je doen.

Na iedere verzonden mailing moet je de lijst ook weer netjes uit je e-mail marketingsoftware exporteren. Waarom? Om afmeldingen en bounces netjes in je CRM te verwerken. Je begrijpt het al. Iedere handmatige handeling is een meer werk en vergroot de kans op fouten. Door een connector of koppeling tussen beide systemen ben je daar vanaf. Contacten, afmeldingen, bounces en nieuwe aanmeldingen worden automatisch over en weer gesynchroniseerd. Je beschikt in beide systemen altijd over up-to-date data.

Profielverrijking en meer inzicht in klanten

Nog een voordeel van de integratie tussen e-mailmarketing en CRM is dat je e-mail kunt inzetten om meer inzicht te krijgen in je klanten. En wat voor inzicht bedoel je dan, zul je jezelf wellicht afvragen? Wat te denken van open- en klikgedrag uit mailings. Een goede connector zorgt ervoor dat deze gegevens vanuit je e-mail marketingsoftware worden vastgelegd op klantkaarten in CRM. Superhandig voor accountmanagers die zo kunnen zien wat hun klanten interessant vinden. En met deze informatie kunnen ze voor zichzelf de juiste vervolgacties richting hun klanten (of prospects) inplannen.

Vanuit de e-mail kun je ontvangers ook vragen zelf hun profielen te verrijken om op basis hiervan je content relevanter te maken. Deze data of verrijkte profielen kun je ook weer synchroniseren naar je CRM. Zo krijg je een veel beter beeld van wie je klanten en prospects zijn. En kun je ze met die informatie wellicht ook beter bedienen of zelfs van tijd tot tijd verrassen. Je versterkt de band met ze.

Triggers en relevante campagnes

Een derde voordeel waar ik je graag op attendeer, is de mogelijkheid om – mits een koppeling hierin voorziet – op basis van triggers in je CRM voor je klanten relevante campagnes te versturen. Zo kun je klanten attenderen op het aflopen van de garantietermijn van hun product en de mogelijkheid deze termijn te verlengen. Hiervoor kun je vanuit je CRM instellen dat -bijvoorbeeld- 18 maanden na aankoop een e-mail wordt verstuurd. Klanten waarderen deze vorm van communicatie enorm en het is uiteraard goed voor je organisatie.

Nog zo’n mooi voorbeeld: op basis van de contractdatum kun je vanuit je CRM een life cycle campagne triggeren waarin in een serie e-mails wordt uitgelegd hoe het product te gebruiken is. Informatie die de klant goed op weg helpt en die altijd op het juiste moment ontvangt. Feitelijk pas je op deze manier een vorm van marketing automation toe op je klanten.

integratie_tussen_e-mailmarketing-en-crm

Kortom: integratie tussen e-mailmarketing en CRM

Mocht je na het lezen van dit blog nog niet (helemaal) overtuigd zijn van de kracht van de combinatie van e-mailmarketing met CRM, dan hoor ik graag waar je twijfels nog zitten. Ik kan echter niet vaak genoeg benadrukken dat een integratie namelijk sterke voordelen biedt, te weten:

  1. Gemak, tijdwinst en minder fouten
  2. Meer en beter inzicht in wie klanten (en prospects) zijn
  3. Relevantere communicatie richting klanten (en prospects)

En deze drie voordelen leiden uiteindelijk tot nog een groter voordeel of hoger doel: Een betere relatie met je klanten, waardoor ze langer klant blijven, meer omzetten en meer bijdragen.

Laat me in een reactie weten hoe jij hiernaar kijkt of welke ervaringen jij hebt.

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.