12 dec. 2017 | Implementatie

Enthousiasme is aanstekelijk

Enthousiasme is aanstekkelijk

Heb je Michelle haar artikel van vorige week gelezen? ‘Vier voorwaarden voor een succesvolle CRM implementatie?’ ‘Nee, nog niet?’ Dan heb je echt wat gemist. Zeker als je bezig bent met de implementatie van een CRM. Nieuwsgierig geworden? Ga je gang, lees eerst haar verhaal maar eens door. Ik wacht wel even tot je weer terug bent. Ik heb namelijk een vijfde tip voor je om het enthousiasme aan te wakkeren bij je collega’s.

‘En, wat vond je ervan?’ Ik werd getriggerd door het punt over het creëren van draagvlak. Ik vroeg me af hoe dit binnen jouw organisatie wordt opgepakt. ‘Ben jij degene die collega’s enthousiast moet maken voor CRM of moet jij juist enthousiast gemaakt worden?’ Michelle heeft je natuurlijk al vier tips gegeven, maar ik wil daar nog een vijfde aan toevoegen die ik persoonlijk heel waardevol vind.

Creëer enthousiasme bij je gebruikers

Dit kan je doen door bijvoorbeeld een kennissessie in te plannen. Dit is het perfecte moment om uit te leggen waarom er een nieuw systeem komt en wat je hiermee kan. Licht de voordelen toe vanuit het oogpunt van de gebruiker. ‘Hoe wordt het werk makkelijker gemaakt ten opzichte van de huidige werkwijze?’

Wakker het enthousiasme aan bij de gebruikers. Enthousiasme is aanstekelijk en kan de sceptische collega’s ook zover krijgen dat ze de voordelen van CRM in zien. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen met het systeem aan de slag gaat. De beste motivatie om gebruik te maken van een nieuwe applicatie, is omdat je collega’s enthousiast zijn en het zelf willen, niet omdat ze het moeten.

CRM is ook van jou!

Een aantal jaar geleden zag ik bij een klant een leuk voorbeeld van het betrekken van de medewerkers bij een implementatie. En daarmee natuurlijk het aanwakkeren van het enthousiasme. Zij hadden posters gemaakt met foto’s van medewerkers met daarbij de tekst ‘CRM is ook van mij’. Toen ik hier met een aantal medewerkers over sprak, bleek dat deze medewerkers zich echt verantwoordelijk voelde voor het gebruik van CRM. Hierdoor gingen zij actief met collega’s in gesprek die drempels zagen om met het systeem aan de slag te gaan. Dit is nu net het doel wat je wilt bereiken.

Ik heb af en toe het gevoel dat veel organisaties vergeten dat draagvlak en enthousiasme creëren ontzettend belangrijk is. Je kan als organisatie beslissen dat je gebruik gaat maken van CRM. Maar vergeet dan niet de rest van de organisatie uit te leggen waarom het noodzakelijk is en wat de voordelen zijn in de dagelijkse praktijk. Ik heb helaas ook voorbeelden gezien van organisaties die hier niet actief mee bezig waren. Ik hoop dat Michelle en mijn artikel je hierover aan het denken zetten.

Heb jij zelf nog creatieve manieren waarop jouw organisatie of jij zelf, collega’s kunnen betrekken bij het gebruik van CRM? Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen van anderen. Dus als jij nog een leuk idee hebt om draagvlak te creëren en het enthousiasme aan te wakkeren bij collega’s laat het vooral weten.

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.