21 nov. 2017 | Een kijkje in onze keuken, PerfectView | Ingrid Peters

Doodeng, daar ga ik niet aan beginnen…!

Of zal ik het toch wel doen?

Mijn enige schrijfervaring zit in het schrijven van handleidingen en blauwdrukken. Als consultant en trainer heb ik de afgelopen jaren genoeg geschreven, maar een handleiding is iets totaal anders dan het schrijven van een blog. Waar moet ik het überhaupt over hebben? Wat zou jij willen lezen? Hoe gezellig het etentje was laatst met vrienden in dat leuke sushi restaurant? Ik kan het me niet voorstellen dat dit jouw interesseert, toch? Overigens kun je me ’s nachts wel wakker maken voor sushi, maar dat even terzijde. Als ik nu iets zou kunnen verzinnen wat een beetje veilig voelt en wat sommige mensen interesseert, dan zou ik het wel kunnen doen. Nu nog iets verzinnen…

Je vraagt je misschien af waarom ik aan het twijfelen ben over het schrijven van een blog. Sinds begin dit jaar zijn we bij PerfectView bezig met het opzetten van een community. Mocht je die term niet kennen, een community is een platform waar je vragen kunt stellen en ervaringen uit kunt delen over een onderwerp dat je interesseert. Misschien ben je zelf wel lid van een community van je sportvereniging of van een andere hobby. Als leverancier van CRM software willen wij geïnteresseerden in het onderwerp CRM een platform bieden waar je terecht kunt met vragen en andere geïnteresseerden kunt ontmoeten. Mij is gevraagd de functie van community manager op te pakken. Een aantal van mijn taken heeft te maken met de content op de community en het enthousiasmeren van leden en ambassadeurs. Dus op deze manier kom ik bij het schrijven van een blog.

‘Maak het persoonlijk’ was één van de adviezen.

Om inspiratie op te doen over online schrijven heb ik laatst een cursus gevolgd. Inspiratie heb ik er zeker van gekregen. Het enthousiasme straalde gewoon van de trainer af, iemand die leeft voor het schrijven en met veel passie en plezier over zijn vak spreekt. ‘Maak het persoonlijk’ was één van de adviezen. ‘Moet ik het dan toch over dat sushi etentje hebben?’ De link tussen sushi en een blog voor PerfectView zie ik nog niet helemaal, maar wie weet vergis ik me. Een tweede advies was zorg dat je passie hebt over het onderwerp en dat je schrijft vanuit je expertise. Daar zie ik zeker een link met een blog voor PerfectView. Ik werk hier al 10 jaar en het is niet zo dat ik ’s nachts droom over CRM en onze software, maar passie voor het onderwerp heb ik zeker. Misschien moet ik vannacht maar eens over een CRM blog dromen en komen de oplossingen op deze manier vanzelf.

In de trein op weg naar huis na de cursus krijg ik een ingeving. Een wekelijks blog schrijven over mezelf vind ik geen goed idee, maar een wekelijks blog schrijven over mijn collega’s en je daarmee een kijkje geven in de ‘keuken’ van PerfectView vind ik wel een leuk idee. Daarmee maak ik het blog persoonlijk, want dan leer jij als lezer ons persoonlijk en als bedrijf kennen. Misschien heb je mijn collega’s wel wekelijks aan de telefoon of heb je contact via de mail. Op deze manier leer je ook de persoon achter de stem of mail kennen en wordt je meegenomen in de dagelijkse praktijk bij ons op kantoor. Volgens mij voldoe ik dan ook aan de andere punten, passie en expertise. Ik zou zo’n blog wel willen lezen. Jij ook?

‘Hoe ga ik dit nu aanpakken?’

Want in dit briljante plan van mij ga ik wel even voorbij aan het feit dat ik mijn collega’s zo ver moet krijgen dat ik ze mag interviewen en dat ze daarnaast ook nog iets persoonlijks over zichzelf willen vertellen. Het moet natuurlijk wel een leuk verhaal zijn om te lezen. Ik ben geen verkoper, maar moet nu een manier vinden hoe ik dit idee het beste kan ‘verkopen’ aan mijn collega’s. Nog maar een nachtje over slapen hoe ik dat aanpak.

‘Goed voorbeeld, doet volgen’, is de uitdrukking toch? Laat ik beginnen met mezelf, ik maak immers ook onderdeel uit van dat team PerfectView’ers. Zie hier het resultaat van mijn eerste blog. ‘Wat vind jij, is het persoonlijk genoeg, of wil je nog meer van me weten dan 10 jaar bij PerfectView en houd van sushi?’ Laat ik nog wat bewaren voor de komende weken, het wordt natuurlijk en wekelijks terugkerend artikel zo heb je nog iets om naar uit te kijken.

Zo heb ik dan toch mijn eerste artikel, nog steeds doodeng, maar blijkbaar ben ik er dan toch aan begonnen.

 

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan via de CRM Community. Deel jouw ervaringen op het gebied van CRM en alles wat er mee te maken heeft.